Iyengar Yoga, is deze yogavorm wat voor jou?

Gepubliceerd door Redactie op

yoga-iyengar

Iyengar yoga, je hebt er wellicht wel eens van gehoord. Er zijn zoveel soorten yoga dat je soms door de bomen het bos niet meer kunt zien.

Het kan dan ook lastig zijn om de voor jou meest geschikte yoga vorm te ontdekken.

We helpen je goed op weg door je in dit artikel te informeren over Iyengar yoga. Is dit iets voor jou of kun je beter opzoek naar een andere yogavorm?

Yoga staat voor eenheid en brengt rust en evenwicht in je leven. Er zijn zoals gezegd tal van verschillende vormen van yoga.

Een bekende en tevens populaire vorm van yoga is Iyengar yoga. Deze vorm van hatha yoga biedt vele voordelen en onderscheid zich van vele andere soorten.

Ben je benieuwd naar wat deze tak van yoga nou zo bijzonder maakt? En wil je graag weten of dit wellicht wat voor jou is?

Lees dan de onderstaande blog en kom álles te weten over Iyengar yoga en wat zoal de voordelen zijn van deze vorm van yoga.

Wat is Iyengar yoga?

Iyengar yoga is een tak van hatha yoga waarbij concentratie en timing centraal staat.

Het doel van yoga is om meer beheersing te krijgen over je geest en lichaam. Ook bij iyengar Yoga is het doel om het lichaam en de geest te verrijken doormiddel van balans-, ademhalings-, rek- en krachtoefeningen.

yoga-iyengar

Iyengar Yoga staat met name bekend vanwege het gebruik van diverse hulpmiddelen tijdens de yogahoudingen, waardoor tal van posities mogelijk zijn.

Iyengar Yoga bestaat uit een aantal reeksen oefeningen. Tijdens het uitvoeren van de yoga oefeningen ben je bezig met je ademhaling, beweging en technieken.

Het brengt rust en balans in je lichaam en draagt onder andere bij aan het soepel houden van gewrichten en spieren.

Het is de bedoeling dat deze reeksen op de juiste manier worden uitgevoerd in combinatie met een correcte ademhaling, om zo een zo goed mogelijke balans van het lichaam te realiseren.

Waar komt Iyengar yoga vandaan?

iyengar-yoga

Iyengar yoga is vernoemd naar de Indiase yogaleraar Bellur Krishnakumar Sundara Iyengar, ook wel bekend als B.K.S. Iyengar.

Iyengar bedacht diverse reeksen aan technieken en oefeningen en schreef tal van boeken.

In 1966 bedacht hij voor het eerst de technieken voor de reeks aan oefeningen, die vandaag de dag bekend staan als Iyengar yoga in het boek ‘Light on Yoga’.

In 2014 overleed Iyengar op 95-jarige leeftijd, maar zijn yoga methode leeft nog altijd voort.

De iyengar yoga materialen en hulpmiddelen

Iyengar yoga staat bekend vanwege het gebruik van tal van attributen. De hulpmiddelen die gebruikt worden tijdens de yoga oefeningen worden met name gebruikt ter ondersteuning tijdens het uitvoeren van diverse balans oefeningen.

Hierdoor kun je vaak beter op je uitvoering en ademhaling letten en hoef je minder op je balans te letten.

Ook vereisen de oefeningen door middel van de hulpmiddelen vaak minder spierkracht.

Iyengar yoga is dan ook speciaal voor momenten wanneer je specifiek op je ademhaling wil letten of wanneer je vanwege gezondheidsklachten behoefte hebt aan extra ondersteuning.

De materialen die vaak gebruikt worden bij Iyengar yoga zijn onder andere blokken, riemen stoelen en bogen.

Yogablokken

yogablok

Een yogablok is vaak gemaakt van zacht kurk, bamboe of schuim dat stevigheid en ondersteuning biedt tijdens tal van oefeningen.

Ook kunnen de blokken gebruikt worden om je lichaam te verlengen op momenten dat je lichaam niet lenig genoeg is voor een specifieke houding.

Met een yogablok kun je eenvoudig een correcte houding aannemen en zorg je ervoor dat je de iyengar technieken secuur uitvoert.

Banden en riemen

Naast blokken wordt bij iyengar yoga vaak gebruik gemaakt van banden en riemen.

Met een band of riem kun je beter rekken en strekken en zorg je ervoor dat je in de juiste houding de juiste spiergroep of kernspier aanspreekt.

Er zijn zowel elastische als niet-elastische opties verkrijgbaar, en elk type heeft zo zijn voor- en nadeel.

Ook zijn er riemen en banden met een lus, waardoor je het op diverse mogelijkheden kunt gebruiken.

Stoelen

Met name voor staande oefeningen is een yoga stoel ideaal. Hierdoor heb je meer stabiliteit tijdens de uitvoering en kun je je volledig concentreren op je houding en ademhaling.

Er zijn tal van oefeningen mogelijk waarbij een stoel een goede ondersteuning kan zijn. Gebruik hiervoor simpelweg een normale klapstoel of gebruik een stoel die speciaal voor yoga ontworpen is.

Yogabogen

Yogabogen zijn speciaal ontworpen voor het optimaliseren van balans en houding en worden veelal gebruikt in de sportschool en yogazalen.

Ze worden ook wel aangeduidt als backbenders en bieden tal van mogelijkheden.

Ook bij Iyengar yoga worden de bogen vaak gebruikt en vormen ze een belangrijk onderdeel van een reeks aan oefeningen.

Zo kun je met een yogaboog een ontspanningsoefening doen of juist werken aan de flexibiliteit van de rug door tal van verschillende posities.

Iyengar yoga technieken en methode

yoga-pose-iyengar

De Iyengar yoga methode richt zich met name op de techniek, de volgorde en de timing van de oefeningen.

Ademhaling staat hier uiteraard centraal bij. Door de oefeningen in de juiste volgorde en in het juiste ritme uit te voeren bereik je het krachtige effect waar Iyengar Yoga voor staat.

Vaak begint een reeks aan oefeningen met staande oefeningen en vooroverbuigingen. Hierdoor start je met de juiste balans en spanning op je wervelkolom.

Iyengar yoga is redelijk precies en technisch. Tijdens de oefeningen focus je je dus niet alleen op je ademhaling en je balans, maar ook op de correcte houding van je lichaam en op subtiele beweging.

Door de hulpmiddelen zijn de opties aan oefeningen enorm en vormt Iyengar Yoga een afwisselende en creatieve vorm van yoga.

Wat zijn zoal de voordelen van iyengar yoga?

Met iyengar yoga bepaal je zelf de moeilijkheidsgraad. De materialen die gebruikt worden tijdens de oefeningen kunnen ondersteuning en verlichting bieden, maar kunnen daarnaast ook extra uitdaging bieden.

Zo kun je bijvoorbeeld door middel van een yogablok of yogariem net wat meer diepgang creëren tijdens het stretchen.

Net zoals elke andere vorm van yoga is Iyengar yoga ontzettend goed voor je geest.

Je staat stil bij wat je zoal in het moment doet en voelt. Daarnaast vergeet je even het verleden en de toekomst en leef je dus volledig in ‘het nu’.

Dit wordt ook wel mindfulness genoemd en draagt bij aan het verminderen van stress.

Is Iyengar yoga wat voor jou?

Ondanks iyengar yoga redelijk precies en technisch is, kan vrijwel iedereen het leren. Het vergt weinig inspanning en je kunt vrijwel direct de meeste oefeningen correct uitvoeren.

Echter kun je het jezelf wel steeds een stapje moeilijker maken. Je bepaalt zelf je moeilijkheidsgraad en hebt zelf in de hand hoeveel ondersteuning je nodig hebt.

Hoe vaker je het doet, hoe beter je er uiteraard in wordt. Wanneer je last hebt van bepaalde spieren of gewrichten kan Iyengar Yoga een uitstekende oplossing bieden.

Een Iyengar Yogales is vaak redelijk rustig en vergt weinig spierkracht en uithoudingsvermogen.

Ga je graag tot het uiterste en wil je meer op spierkracht en lichaamsgewicht doen, dan is Iyengar Yoga wellicht niet zo geschikt voor jou.

De enige manier om erachter te komen of het iets voor jou is, is uiteraard door het eens te proberen. Probeer het eens uit en ervaar wat het voor jou zoal kan betekenen!


💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Yoga

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.