Mindful Yoga: dé ideale combinatie tussen yoga & mindfulness?

Gepubliceerd door Redactie op

mindful-yoga

Mindful Yoga, je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar wat houdt dit eigenlijk precies in?

In dit artikel ontdek je wat mindful yoga is én wat de voordelen hiervan zijn. Daarnaast gaan we het hebben over de verschillen tussen yoga en mindfulness.

Is deze ‘mysterieuze yogavorm’ wellicht wat voor jou? Wie weet, lees snel verder en kom erachter!

Mindful Yoga, wat is dat nou?

Yoga is de afgelopen jaren enorm in populariteit gestegen, en je hebt vast wel eens gehoord van de term mindfulness.

Beide hebben veel voordelen voor lichaam en geest. Wat zou er gebeuren als ze gecombineerd zouden worden?

Mindful yoga is een relatief nieuwe vorm van yoga. Mindful yoga combineert mindfulness oefeningen met de reguliere fysieke vorm van yoga beoefening.

Dit zorgt voor nog diepere kennis van je eigen geest en daardoor kan mindful yoga voor positieve veranderingen zorgen.

Mindful yoga kan je helpen om meer bewustzijn te creëren en verhoogt daarmee de kwaliteit van het leven.

Wil je alles weten over de voordelen en wat mindful yoga precies inhoudt? In dit artikel kun je álles over mindful yoga te weten komen.

Wat is mindfulness?

Voordat we verder gaan zullen we eerst even kort toelichten wat mindfulness aan zich überhaupt betekend, zodat daar geen onduidelijkheden meer over kunnen bestaan.

Mindfulness kun je als een onderdeel zien van mindful yoga. Mindfulness houdt de kwaliteit in waarin we aanwezig, betrokken en bewust zijn van wat we op dat moment doen.

Je voelt je vrij van oordeel en afleiding, bovendien ben je bewust van je gedachten en gevoelens, maar deze controleren je niet.

yoga-pose-mindfulness

Door vaardig te worden in mindfulness kun je het in het dagelijks leven toepassen.

Dit kun je bereiken door middel van meditatie. Hoe vaker je mediteert, des te vaardiger je zult worden in het bouwen van je bewustzijn.

Je leert als het ware om je geest aanwezig te laten zijn. Daardoor leef je bewuster in het nu, dit zorgt ervoor dat je minder afhankelijk bent van gedachten of gevoelens.

Wordt je geconfronteerd met een moeilijke situatie of een uitdaging? In zo’n geval zal het praktiseren van mindfulness zeker nuttig zijn.

Mindfulness is een eenvoudige manier om jezelf te trainen om bewuster te worden van het moment waarin je leeft, en waar je mee bezig bent.

Maar mindfulness kan meer betekenen dan dat, het kan namelijk zorgen voor grote spirituele en persoonlijke ontwikkeling. Mindfulness wordt veel toegepast in vele professionele takken, niet alleen op gebied van wellness en sport, maar ook bij bedrijven.

De voordelen van mindfulnes

  • Een betere concentratie en geheugen
  • Minder vatbaar voor verkoudheid en ziekten
  • Meer tevredenheid en geluksgevoel
  • Minder last van chronische pijn
  • Een betere bloeddruk
  • Minder last van stress en angsten

Het beoefenen van mindfulness vindt zijn oorsprong in het boeddhisme, maar je hoeft geen boeddhist te zijn om het in jouw leven toe te passen.

Wat is yoga?

De definitie van yoga is wat moeilijk uit te leggen. Het woord komt uit het Sanskriet en betekent letterlijk verbinding.

Je kunt het zien als een verzameling van technieken, waardoor we verbinding kunnen leggen met alles om ons heen.

yoga-pose-vrouw

Yoga is meer dan een beoefening van bepaalde technieken, het is een manier van leven.

Yoga is afkomstig uit India en wordt als sinds 5000 jaar beoefend. In de jaren 20 van de vorige eeuw werd het naar het westen gebracht.

Deze eeuwenoude wetenschap zorgt voor zelfrealisatie, het is een methode om gedachtegolven te stoppen. Daarmee lijkt yoga veel op het praktiseren van mindfulness.

Tegenwoordig zien de meeste mensen yoga echter vooral als een manier van sporten of bewegen. Daarmee heeft yoga zijn traditionele betekenis wat verloren.

Moderne yoga is een fysieke activiteit geworden die voor een groot deel bestaat uit het uitvoeren van bepaalde houdingen.

Deze houdingen worden asana’s genoemd. Via vloeiende bewegingen (vinyasa’s) wordt er overgegaan in een andere houding.

Soms worden deze houdingen vergezeld met ademhalingsoefeningen. Een moderne yogales eindigt vaak met een moment van ontspanning of meditatie.

Yoga asana is echter slechts één van de vormen van yoga, mindful yoga is een andere vorm.

Wat zijn de grootste verschillen tussen reguliere en mindful yoga?

yoga-en-mindfulness

Mindfulness is van oorsprong altijd een essentieel onderdeel geweest van yoga beoefening.

Het verschil tussen mindful yoga en de vele reguliere yogapraktijken die er nu bestaan, is dat bij mindful yoga de nadruk vooral ligt op het bewustzijn van lichaam en geest.

Het doel is om mindfulness te beoefenen, asana houdingen worden als een tool gezien om dit te bewerkstelligen.

Door tijdens een fysieke activiteit bewust bezig te zijn, ben je gefocust en alert. De houding of beweging wordt dan vanzelf een vorm van meditatie.

Mindful yoga gaat als het ware terug naar de basis. Mindful yoga kun je ook zien als een vorm van mediteren, de traditionele meditatiehouding komt regelmatig terug tijdens een mindful yoga les.

mindful-pose

Een ander onderdeel van mindful yoga is het beoefenen van observeren in plaats van reageren. Dit wordt bij alle soorten yoga getraind, maar bij mindful yoga in het bijzonder.

Hoe reageert je lichaam op een houding en hoe voel je je? Hoe is je ademhaling?

Om je bewustzijn en aanwezigheid te trainen wordt tijdens mindful yoga mindfulness oefeningen toegepast die traditioneel uit het boeddhisme afkomstig zijn.

Gecombineerd met de fysieke houdingen zorgt dit voor bewustzijn op de yogamat én in het dagelijks leven.

Mindful yoga kun je apart beoefenen, maar je zou het ook kunnen toepassen tijdens een reguliere yogales.

Hoe wordt mindfulness toegepast bij mindful yoga?

Mindfulness bestaat traditioneel uit vier fundamenten, wanneer je deze toepast tijdens een asana-oefening dan heb je een complete mindfulness training.

Dit is, in het kort, wat mindful yoga inhoudt. De vier fundamenten van mindfulness zijn:

Mindfulness van het lichaam

Het lichaam is niet meer dan een verzameling van onderdelen. Je hebt een huid, vele botten, tanden, organen etc.

Deze onderdelen zijn op zich ook iets, hiervan bewust worden zorgt voor meer bewustzijn van het lichaam.

Train tijdens een les mindful yoga jezelf om niet het hele lichaam te observeren, maar deel voor deel.

Mindfulness van gevoelens

Onder mindfulness van gevoelens verstaan we lichamelijke sensaties en emoties.

Het lichaam bestaat uit onderdelen, maar je gevoelens ook. Ze komen érgens vandaan.

Deze gevoelens kunnen fijn zijn, maar ook onaangenaam. Wanneer je na gaat denken wat deze gevoelens zijn en waar ze vandaan komen kun je leren om ze te accepteren en erkennen.

Je zult bewust worden dat gevoelens altijd maar tijdelijk zijn.

Mindfulness van de geest

Mindfulness van de geest gaat om bewustzijn, gewaarwording en opmerkzaamheid. Het gaat niet om jou als denkend mens.

Bewustzijn ontstaat van het ene moment op het andere moment. Via je zintuigen komen signalen binnen, maar ook vanuit het lichaam krijgen we signalen die ons bewustzijn aan kunnen wakkeren.

Mindfulness van dharma

Net zoals yoga komt het woord dharma uit het Sanskriet. Ook deze term is moeilijk uit te leggen, maar het betekent zoiets als “de wet der natuur”.

Dit fundament van mindfulness wordt ook wel eens “opmerkzaamheid van mentale objecten” genoemd.

Hierbij leren we dat alles om ons heen voor ons bestaat als iets zoals wij het zien.

Het zijn objecten die zijn wat ze zijn, omdat wij ze zo herkennen. Iets bestaat, omdat jij er betekenis aangeeft. En zo is alles in connectie met elkaar.

Conclusie: de voordelen van mindful yoga

Het beoefenen van mindful yoga voegt de voordelen van yoga en mindfulness samen. Je krijgt hierdoor een dieper gevoel van bewustzijn, je zult je “echte” zelf leren kennen.

Mindful yoga kan je helpen om de uitdagingen van het dagelijks leven beter aan te gaan.

Je zult jezelf beter leren accepteren en je krijgt bovendien een hoger gevoel van empathie voor anderen. Doe je al aan yoga? Dan kan mindful yoga je naar een dieper niveau van beoefening brengen.

Heb je nog vragen omtrent dit onderwerp? Laat gerust een reactie achter onder dit artikel, ik beantwoord je vraag graag!


Misschien ook interessant:

Iyengar Yoga

Vinyasa Yoga

Categorieën: Yoga

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.