Power yoga: wat is het precies en wat zijn zoal de voordelen?

Gepubliceerd door Redactie op

power-yoga

Power yoga wordt steeds populairder. De vorm van yoga biedt tal van voordelen en is daarnaast ook hartstikke leuk.

Ben je benieuwd of power yoga wellicht wat voor jou is en wil je graag weten wat zoal de voordelen zijn?

Lees dan onderstaande tekst en kom meer te weten over deze interessante tak van yoga!

Wat is power yoga?

Net als alle andere vormen van yoga staat bij power yoga kernelementen zoals ademhaling en concentratie centraal.

Je bent bewust bezig met het hier en nu en bent even los van de wereld om je heen. Het draagt bij aan je geestelijke en lichamelijke welzijn en brengt je volledig in balans.

Power yoga kwam met name in opkomst rond de jaren 30 en kent tegenwoordig diverse vormen en oefeningen.

Het verschil met de klassieke vorm van yoga is dat bij power yoga meer nadruk wordt gelegd om de stroomlijning van oefeningen, waarbij door middel van een vlotte flow veel wordt afgewisseld tussen oefeningen en oefeningen geleidelijk in elkaar overgaan.

Bij power yoga is elke les uniek en worden er vele verschillende oefeningen uitgevoerd.

Vaak komt er minder nadruk te liggen op het volhouden van bepaalde standen of oefeningen en gaan de oefeningen soepel in elkaar over.

Doordat het flow element in deze vorm van yoga de oefeningen soepel en vlot maken, wordt deze vorm van yoga ook vaak gezien als een wat intensievere yoga vorm of zelfs als fitness workout.

De voordelen van power yoga

power-yoga-thuis

Power yoga is een geliefde tak van yoga en wordt door vele beoefend vanwege uiteenlopende redenen.

De voornaamste redenen waarom mensen kiezen voor power yoga is vanwege de actieve rol tijdens de yoga en de energie die het oplevert.

Afwisselend en actief

Power yoga biedt vaak meer afwisseling, waardoor de les niet alleen intensief maar ook nog eens afwisselend is.

Je leert telkens nieuwe posities en oefeningen bij en leert je lichaam zo steeds beter kennen.

Je merkt al snel dat oefeningen je beter afgaan en hoeveel verschillende bewegingen en oefeningen je allemaal leert.

Soepele spieren en gewrichten

Naast dat het leuk en uitdagend is biedt de yoga vorm ook lichamelijke voordelen en merk je al snel dat je steeds soepeler en krachtiger wordt.

Je spant kernspieren en spiergroepen aan die je met andere sporten wellicht niet gebruikt en traint met de diverse oefeningen in principe je hele lichaam. Een power yoga sessie voelt dan ook vaak als een full-body work-out.

Meer energie

Doordat power yoga zeer actief is ben je sportief bezig en krijg je automatisch energie.

Je leert je lichaam beter kennen en voelt je mentaal en fysiek uitgedaagd. Wanneer je geregeld aan power yoga doet zal je al snel merken dat je met meer energie de dag door gaat en dat de oefeningen je steeds gemakkelijker afgaan.

Gewichtsverlies en fitheid

Hoewel gewichtsverlies niet het doel is van yoga en power yoga, is het een fijn bijkomend verschijnsel.

Door actief met je lichaam bezig te zijn verbrand je calorieën en ga je al snel merken dat je je lichaam beter onder controle hebt.

Niet alleen door het verbranden van calorieën, wat mogelijk gewichtsverlies tot gevolg heeft, maar ook dankzij een betere mentale toestand.

Door meer bewust te zijn van jouw lichaam, behoeftes en gevoelens, kun je met yoga ook werken aan problemen zoals overeten of het eten van ongezonde voeding.

Je leert in principe om beter naar jouw lichaam te luisteren en leert hierdoor uiteindelijk ook om beter voor je lichaam te zorgen.

Meer focus

Daarnaast zorgt power yoga ervoor dat je je volledig kunt focussen. Net als andere vormen van yoga is bij power yoga het doel om je lichaam op een intensere manier te ervaren.

Je bent bewust bezig met hoe je lichaam voelt en wat je met je lichaam kunt. Dit proces wordt vaak ‘flow’ of ‘mindfulness’ genoemd en draagt bij aan het verminderen van stress of spanningen.

Hoe ziet een power yoga les er uit?

yogales-strand

Elke power yoga les is in principe uniek en elke docent heeft zo z’n eigen ritueel of voorkeuren aan oefeningen.

Er geldt dan ook geen vast volgorde van oefeningen of een specifieke groep aan oefeningen die speciaal voor de power yoga gelden.

Vaak begin je met een power yoga les met staande oefeningen en werk je daarna aan uiteenlopende oefeningen voor onder andere de rug-, buik-, en armspieren.

De oefeningen worden altijd uitgevoerd op een zachte en comfortabele ondergrond. Vaak wordt gekozen om gebruik te maken van een yogamat.

Hierdoor ben je extra stabiel en voorkom je dat je uitglijdt tijdens oefeningen.

Tijdens de les kunnen regelmatig objecten gebruikt worden. Zo wordt er bijvoorbeeld geregeld gebruik gemaakt van een yogablok of een yogariem.

Hierdoor kun je oefeningen vaak nauwkeurig uitvoeren en kun je diverse spiergroepen op een specifieke manier trainen.

Bij uitvoeren van oefeningen direct na elkaar, wordt er vaak gekozen voor diverse oefeningen die vloeiend in elkaar overgaan. Hierdoor raak je in een flow en voelen de oefeningen natuurlijk en soepel aan.

Tijdens een power yoga les ben je vaak veel bezig met je ademhaling. Een juiste ademhaling is dan ook van uiterst belang en helpt je bij het correct uitvoeren van de oefeningen.

Een goede beheersing hiervan kost vaak heel wat oefening en een uiterste concentratie.

Aan het einde van de les worden vaak cooling-down oefeningen gedaan om het lichaam weer in ontspannende toestand te brengen.

Hierdoor verklein je de kans op spierpijn en zorg je ervoor dat je spieren en gewrichten minder belast worden.

Voor wie is het geschikt?

Voor wie denkt dat je voor yoga wat zweverig of spiritueel moet zijn heeft het helemaal mis.

Yoga en power yoga heeft daar niets mee te maken en kan voor iedereen leuk en nuttig zijn. De tak van yoga is met name geschikt voor mensen die opzoek zijn naar een wat actievere tak van yoga.

Iedereen kan aan yoga doen en iedereen in een lichamelijk gezonde toestand kan het leren.

Power yoga vergt echter iets meer ervaring en vraagt wellicht meer van je lichaam. Echter, wanneer je regelmatig sport en goed te been bent is power yoga hoogstwaarschijnlijk geen probleem voor je.

Het is dus aan te raden om voor power yoga te kiezen als je een wat sportievere en iets intensere vorm van yoga wilt dan de doorsnee yoga vormen en hier lichamelijk tot in staat bent.

Power yoga is ideaal voor mensen die graag het proces van flow willen ervaren, of graag willen werken aan soepelere spieren en gewrichten.

Ook kan het met de algemene lichaamsspanning en spierkracht die je ontwikkelt helpen om lichamelijke klachten te verhelpen en/of te voorkomen.

Ten slotte is power yoga ideaal voor mensen die veel stress of angst ervaren, zoals op het werk of in het gezin, of door problemen of momenten uit het verleden.

Met power yoga zorg je ervoor dat je even volledig tot jezelf kunt komen en je kunt focussen op het hier en nu.

Ook kun je werken aan je mentale toestand en ga je merken dat je al snel beter in je vel zit!

Slotwoord

Ik hoop dat je wat aan dit artikel gehad hebt! Laat me gerust even weten wat je van mijn artikel vond door een reactie achter te laten onder dit artikel.

Ook als je nog vragen of opmerkingen hebt omtrent dit onderwerp dan hoor ik die graag!

Wil je meer lezen over yoga en alles wat daar bij komt kijken? Neem dan eens een kijkje op VrolijkYoga.nl voor nog veel meer informatieve yoga artikelen!


💡 Misschien vind je dit ook interessant:

Categorieën: Yoga

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.