Yin Yoga: ontdek alle voordelen van deze bijzondere Yoga vorm!

Gepubliceerd door Redactie op

yin-yoga

Yin Yoga wordt alsmaar populairder. En dat is wat ons betreft ook niet heel gek. Yin Yoga kan jou namelijk enorm veel voordelen bieden.

Maar wat is dit nou eigenlijk precies voor soort yoga en wat kun hier van verwachten?

Alles wat jij moet weten over Yin Yoga lees je in dit artikel. Lees dus snel verder en wie weet is het wel wat voor jou.

Yin Yoga: tijd om alles los te laten

yoga

De Yin Yoga beweging is de laatste jaren in een stroomversnelling geraakt en heeft een wijdverspreide populariteit, dankzij enkele leraren die zich hebben ingezet voor yin yoga naast de meer dynamische yogastijlen.

Met de berichten over burn-out, uitputting en stress die we dagelijks horen of zelf ondervinden, kan een yogabeoefening die je zou kunnen helpen je te aarden, je zenuwstelsel te kalmeren en strak spierweefsel uit te rekken gewoon het ticket naar een gelukkiger leven zijn. Yin yoga heeft alle kenmerken om daaraan te voldoen.

Wat is Yin yoga?

Yin yoga is een langzame beoefening van yoga, waarbij houdingen tussen de drie en vijf minuten worden aangehouden.

In een zestig minuten durende les kun je meestal verwachten dat je ongeveer acht houdingen aanneemt.

yoga-oefening-yin

Deskundige beoefenaars van yin yoga kunnen twintig minuten en meer in dezelfde houding zitten. Om je te helpen in de houdingen te verzinken, wordt je lichaam ondersteund met hulpmiddelen om je te laten ontspannen, tijdens het rekken te ademen en de zwaartekracht zijn gang te laten gaan.

Het doel is om mentale, fysieke ‘energielijnen’, zoals meridianen in de Chinese geneeskunde in evenwicht te brengen.

In Baddha Konasana bijvoorbeeld (Bound Angle Pose), een zittende houding waarbij de voeten bij elkaar staan, waardoor een ruit met de benen ontstaat, zit de rek in de binnenkant van de dijen en de lies.

In deze houding moet de rest van de spieren in staat zijn om te ontspannen en ‘stil’ te worden. Dit kan door op een blok te zitten, dekens onder de knieën te leggen of het hoofd op een kussen te laten rusten, terwijl je naar voren buigt.

De oorsprong van Yin Yoga

Terwijl je andere vormen van yoga tot duizenden jaren geleden terug kunt vinden, begon yin yoga in 1980 in Californië.

Hoewel over het algemeen gedacht wordt dat de uitvinder Paulie Zink is, zeggen sommigen dat de yogavorm van hem meer leek op taoïstische yoga, of zelfs vechtkunst.

Er word dan ook regelmatig beweerd da yin yoga zoals het nu is, in feite voor het eerst werd toegepast door Paul Grilley.

In plaats van benaming uit het Chinees en het Sanskriet worden veel houdingen benoemd met illustratieve Engelse namen zoals Butterfly, Cat Tail en Dragon.

Op welke delen van het lichaam richt Yin Yoga zich?

Het is voornamelijk gericht op de onderste helft van het lichaam, met variaties van rugligging (plat op de rug) en zittende poses.

Als een vrij statische stijl van yoga, is het bedoeld om te worden beoefend naast meer dynamische vormen zoals Vinyasa, Ashtanga en Hatha.

rug-stretch-pose

Yin yoga is een stille en meditatieve praktijk die ons diep in het lichaams- en adembewustzijn brengt.

Door het lichaam in specifieke houdingen te brengen, in stilte en voor langere tijd, ben je in staat om een opvallende rust in je geest te laten plaatsvinden, die anders niet mogelijk is in ons drukke moderne leven.

We gaan uit die frustrerende plek van zowel moe als gestrest zijn, en beginnen de ruimte van restauratie en verjonging binnen te gaan.

Is Yin Yoga hetzelfde als herstellende yoga?

Niet helemaal. In tegenstelling tot restorative yoga is yin yoga niet gericht op het helpen van “gekwetste” lichamen en geesten om weer gezond te worden, maar op het uitrekken van de “fascia”; het bindweefsel onder de huid dat de spieren omhult.

Terwijl beide gericht zijn op ontspanning en ademhaling, kan yin yoga in het begin ongemakkelijk aanvoelen, omdat het uitademen bij het intense rekken nodig is.

Het mag nooit pijnlijk zijn. Als dat toch gebeurt, moet je je terugtrekken of onmiddellijk uit die houding komen.

Lees hierna: online yin yoga volgen >>

Verbetering van de flexibiliteit

yin-yoga-oefening

Yin yoga is voor een meditatieve praktijk die je leert door je ademhaling en positief denken je stress en angst te verminderen.

Doordat naast het ademwerk ook de houdingen langdurig moeten aangehouden worden, verbetert yin yoga ook de flexibiliteit en de gewrichtsmobiliteit die je op alle gebieden van je yogapraktijk zal zien vorderen.

Dit maakt yin yoga heilzaam naast fietsen, hardlopen en andere oefeningen die de spieren verkorten. Als je je stram voelt en vastzit in je lichaam, zal yin yoga transformatief zijn, omdat je niet alleen met spierkracht werkt, maar je richt je op de fascia.

Als dit super vastzit, kun je je spieren zo veel als je wilt rekken, maar je flexibiliteit verandert misschien niet zo veel.

Het bindweefsel moet zich langzaam openen om je spieren de ruimte te geven om te bewegen en te rekken.

Door het tempo leert yin yoga je veel over het lichaam; niet alleen hoe kleine bewegingen van houding kunnen veranderen, maar ook hoe het allemaal in elkaar zit.

Wie moet er géén Yin Yoga beoefenen?

Yin yoga heeft voor elk wat wils, maar als je in bepaalde gebieden van je lichaam hypermobiel bent en al genoeg ruimte rond je gewrichten hebt, moet je yin yoga met voorzichtigheid beoefenen.

Je hoeft niet naar je volledige bereik te gaan om de energetische voordelen te ervaren.

Wat kun je verwachten van een Yin yogales?

Het fascinerende aan yin yoga is dat het ongelooflijk uitdagend is. Het is een van de moeilijkste fysieke yogapraktijken die er zijn.

Hoewel je nooit pijn moet voelen, is het waarschijnlijk dat je toch wat ongemak zult ervaren, omdat de houdingen zijn ontworpen om te richten op gebieden van spanning en vasthouden. Je kunt je daarom erg intens voelen.

Het gaat niet om de kracht van de spieren, maar om het zitten met gevoel en het leren loslaten. Geef je over.

yin-training

Er zijn niet alleen minder houdingen, het is ook geen bijzonder vloeiende vorm van yoga, want het vereist dat je je installeert met veel voorwerpen, inclusief blokken, dekens en bolsters of langwerpige kussens.

Meestal draagt men meer kleren dan in andere yogalessen en kiezen ze voor lagen met lange mouwen en korte mouwen.

Dit is te wijten aan de stille aard van de praktijk en omdat een verblijf in houdingen voor langere tijd je lichaamstemperatuur zal doen dalen. Sokken, lange leggings en een trui zijn aan te raden.

Eén ding moeten we je laten weten, namelijk dat je na de training misschien een beetje “spacy” voelt. Soms ook wel ‘Yin hersenen’ genoemd.

Je zult waarschijnlijk op het hoogtepunt van de ontspanning zijn, dus probeer niets te inspannend te plannen na de training.

Yin yoga laat je helemaal zen voelen en naarmate je er meer aan gewend raakt, zul je de verschuiving in je zenuwstelsel echt gaan voelen.

Belangrijke fouten vermijden

Zoals bij de meeste praktijken forceren mensen er vaak om het direct goed te doen.

Bij yin yoga mag het langzaam gaan, terwijl je eraan denkt dat hoe dieper je in een houding gaat hoe beter.

Zolang je de sensatie kunt voelen, hoef je je lichaam niet te dwingen in houdingen waar het niet klaar voor is. Yin yoga is een langzaam en gestaag proces naar het vinden van ruimte in je lichaam en geest.

Hoe werk je je door de oefeningen heen?

Alleen omdat de lessen bij yin yoga traag zijn, zijn ze niet gemakkelijk en dat kan als een verrassing komen. Je moet klaar zijn om door de houdingen heen te ademen, in plaats van je op te spannen.

Je adem inhouden en je lichaam stress geven zal niet helpen bij yin yoga. Een deel van het grote leerproces in de praktijk is dat van het loslaten.

Dus de ademhaling vloeiend houden en de geest kalm houden is de sleutel!

Probeer je niet te veel te verdiepen in het idee dat het gevoel ‘slecht’ is, maar word liever een beetje nieuwsgierig en begin te onderzoeken wát je voelt.

Het ultieme verschil met andere yogastijlen

Onze harde, niet elastische delen in het lichaam zijn toegewezen aan Yin. Dit zijn bijvoorbeeld onze beenderen en gewrichten.

De zachte, elastische delen van het lichaam daarentegen zijn kenmerkend voor Yang.

De yogastijlen die in het Westen bekend zijn, zoals Ashtanga Yoga of Vinyasa Flow, zijn meestal Yang-georiënteerd.

De oefeningen zijn krachtig en de focus ligt op de spieren. In yin yoga daarentegen worden de oefeningen zonder enige moeite uitgevoerd.

Zo worden de yin-gebieden in het lichaam aangepakt en worden bijvoorbeeld stijve gewrichten weer soepel.

Het concurreert dus niet met andere yogastijlen, maar is daar de perfecte aanvulling op. Gewoon een onafscheidelijk stel als Yin en Yang.

Slotwoord

Ik heb dat je wat hebt gehad aan dit artikel en dat je hebt kunnen doen besluiten of yin yoga iets voor jou is of niet.

Heb je nog vragen? Laat dan gerust even een reactie achter onder dit artikel.

Op onze website kun je nog veel meer informatie vinden over yoga. Bekijk bijvoorbeeld eens één van de onderstaande artikelen:

Categorieën: Yoga

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.