Ashtanga yoga: hoe en wat?

Gepubliceerd door Redactie op

ashtanga-yoga

Alles over Ashtanga yoga vind je in dit artikel. Denk jij eraan om aan deze yogavorm te gaan doen, of wil je graag meer weten over ashtanga yoga?

Dan is dit de juiste plek voor jou. Alles wat je moet weten vind je namelijk op deze pagina!

Over Ashtanga yoga

Door aan yoga te doen, laat je je lichaam helemaal ontspannen en één worden met de natuur. Je neemt mooie strekkingen aan waarbij het lichaam door deze bewegingen tot rust moet komen en de energiebanen weer volledig kunnen stromen.

Er zijn vele vormen van yoga ontwikkeld door de jaren heen en zo komt ook ashtanga yoga steeds meer in trek.

Deze vorm van yoga wijkt wat af van de normale vormen van de manier van ontspanning. Het maakt namelijk gebruik van vaste series die bestaan uit opeenvolgende houdingen en oefeningen.

De dynamiek van deze yogavorm is wat veel mensen aanspreekt en daarom wordt het steeds populairder. Hoe gaat ashtanga yoga in zijn werking, waar ligt zijn oorsprong en wat zijn de voor- en nadelen van de techniek?

Wat is ashtanga yoga precies?

yoga-pose-zonsondergang

Ashtanga yoga staat ook wel bekend onder de naam Ashtanga Vinyasa yoga of alleen Vinyasa yoga.

Het is een vorm van yoga die uit zes series bestaat, waarbij elke serie uit 40 houdingen is opgebouwd. Ashtanga is een dynamische yogastijl, waarbij vloeiende bewegingen worden gemaakt met het lichaam.

Het moet het lichaam dan ook verbinden met de ademhaling en er moet regelmatig geoefend worden om het beoogde resultaat te kunnen behalen.

Er zijn zogezegd zes verschillende series bij de ashtanga yoga, welke je in je eigen tempo moet volgen. Wanneer je een serie goed beheerst, kun je de weg naar de volgende vervolgen. De series staan centraal voor de volgende punten:

Serie 1

Deze eerste serie wordt vaak als de beginnersserie gezien en kan een goede start zijn. Dit maakt het echter niet makkelijk, aangezien je nieuw bent en je lichaam nog in moet komen.

Na deze serie zullen andere series makkelijker uit te voeren zijn. Het gaat er in deze serie om dat je kracht en flexibiliteit bevordert en gaat daarom gepaard met veel voorover buigingen, heup openers en achterover buigingen.

Je ontwikkelt hierbij wilskracht en focus. Oefen de serie voor zes dagen per week.

Serie 2

Ashtanga yoga vervolgd zich in de tweede serie met veel achterover buigingen voor een goede gezondheid en een goede doorstroming in je ruggenmerg.

Er worden ook heup openers geoefend en varianten van de handstand. Een achterover buiging wordt altijd opgevolgd door een buiging voorover, zodat het lichaam in balans blijft.

Serie 3

In de derde serie wordt er verder gebouwd op de vorige series. Er wordt nog steeds gefocust op de doorstroming van de lichaamsenergie en de nadruk van deze serie uit de ashtanga yoga ligt op concentratie, flexibiliteit en kracht.

Vanaf deze serie is de ashtanga yoga vooral voor gevorderde beoefenaars van yoga geschikt. Er zijn namelijk oefeningen waarbij je op je armen moet balanceren en samen moet werken met de zwaartekracht om in balans te kunnen blijven.

Serie 4

Bij de vierde serie worden moeilijke oefeningen gecombineerd met meditatieve houdingen, waardoor de nadruk wordt gelegd op je innerlijke kracht.

Er wordt wederom gebruik gemaakt van achterover buigingen en oefeningen met je voeten achter je hoofd.

Serie 5

De vorige series van de ashtanga yoga bestaan uit redelijk universele houdingen, wat duidt op dezelfde houdingen.

Dit verandert in de vijfde serie van ashtanga yoga, aangezien het hierbij afhangt van de variant die is aangeleerd en steeds beoefend is.

Bij deze serie ga je eveneens door met de focus van de vorige series, waarbij uitdagende oefeningen afgewisseld worden met relatief makkelijke.

Er worden handstanden geoefend en andere houding waarbij je lichaam ondersteboven gepositioneerd is.

Serie 6

Ook de zesde en laatste serie van de ashtanga yoga is niet gebonden aan een vaste volgorde van houdingen.

In deze serie wordt gewerkt met achterover buigingen van een uitdagendere vorm en er worden handstanden beoefend die een flexibele houding vereisen.

Waar komt de ashtanga techniek vandaan?

Ashtanga yoga is ontstaan in de 20e eeuw en bedacht door T. Krishnamacharya en Sri K. Pattabhi Jois.

Deze vorm van yoga moest een variant van de algemene Hatha yoga zijn, wat als de traditionele yogavorm gezien wordt en een populaire vorm is.

Ashtanga yoga is ontstaan in de Indiase stad Mysore, waar Pattabhi Jois tevens een speciaal instituut voor deze yogavorm heeft opgezet.

In de kern is ashtanga yoga gebaseerd op een achtvoudig pad, waarbij het doel is om verlichting te bereiken. Dit is een uitgangspunt van de eeuwenoude leer van het Boeddhisme.

De acht stappen in het pad naar verlichting van ashtanga yoga bestaan uit:

  1. Deugdzaamheid (Yama); wordt ook wel zelfbeheersingsstap genoemd. Je zult je onthouden van diefstal, geweld, hebberigheid, leugens en bedrog en onkuisheid.
  2. Reinheid (Niyama); naast reinheid zal je in deze fase omgaan met soberheid, tevredenheid, toewijding en zelfbeschouwing.
  3. Asana’s; asana’s zijn houdingen in de leer van yoga die door middel van rekken en strekken van het lichaam de balans, lenigheid, het uithoudingsvermogen en de vitaliteit vergroten.
  4. Ademhaling (Pranayama); controle over de ademhaling is belangrijk voor de mate van levensenergie (prana). Meer controle over je ademhaling staat gelijk aan meer controle over de energie die door je lichaam stroomt.
  5. Controle over zintuigen (Pratyahara); in deze stap moet je naar binnen keren en de tegenstelling maken met je zintuigen, die juist naar de omgeving keren. De bewustwording van je binnenste creëert kalmte, ruimte en een vrijer gevoel, waarbij jij de controle hebt over je gedachte in plaats van andersom.
  6. Concentratie (Dharana); bij deze stap moet je je aandacht houden op een onderbroken object of punt. Door compleet op te gaan in dit object ben je in staat te mediteren en ruimte te maken voor wijsheid.
  7. Meditatie (Dhyana); bij deze voorlaatste stap worden heilzame gedachten bevorderd en afgezonderd van andere gedachten. Je moet loskomen van de gevoelens begeerte, haat, onrust en zorgen, slaperigheid en twijfel.
  8. Overgave (Samadhi); de staat van het bewustzijn waarbij de geest door middel van meditatie helemaal is samengesmolten met het object en vrij is van andere activiteiten. Het is een soort trance waarin je je bevindt en een vorm van eenwording. In deze laatste fase van de ashtanga yoga verkeer je in ultieme vrede met jezelf.

Voor- en nadelen van ashtanga yoga

Door ashtanga yoga te beoefenen bereik je dus ultieme vrede met je eigen lichaam en geest door tot de laatste stap in het pad, overgave, te komen.

Daarnaast maken de houdingen uit de diverse series van ashtanga yoga je ook fysiek sterker en afvalstoffen worden afgevoerd.

ashtanga-handstand

Op energetisch niveau worden obstakels verwijderd door de verschillende houdingen en energie kan weer vrij door je lichaam stromen.

Daarnaast is de yogavorm erg veelzijdig en dit maakt het voor allerlei yoga-beoefenaars een leuke uitdaging.

Of jij je nu graag focust op de geestelijke, lichamelijke of spirituele kant van yoga, dan kun je al deze verschillende disciplines vinden in ashtanga yoga.

Nadelen kunnen enkel ontstaan als je houdingen aanneemt die niet voor jou en jouw lichaam geschikt zijn.

Hoe kun je beginnen met ashtanga yoga?

In de basis kan iedereen beginnen met ashtanga yoga en je hebt er niet veel voor nodig.

Er zijn wel een aantal belangrijke aandachtspunten waar je aan moet blijven denken:

  • Ademhaling. Probeer de houdingen vijf tot acht ademhalingen vol te houden. Het gaat hierbij om gecontroleerde en langzame ademhalingen door je neus.
  • Bandhas. Dit duidt het aanspannen van de juiste spieren aan om optimaal gebruik te maken van je eigen levensenergie.
  • Dagelijks oefenen. Bij ashtanga yoga is het belangrijk zes dagen per week zelf te oefenen met de houdingen. Neem zaterdag als rustdag en ook bij een volle of nieuwe maan mag er een snoepdagje genomen worden.
  • Dhristi. Een punt in de ruimte waar je je in bevindt en waar je op dat moment naar kijkt, wordt aangeduid met een dhristi. Bij elke houding en in elke serie is er zo’n punt om de houdingen goed uit te voeren en genoeg concentratie te behouden.
  • Vinyasa. Verschillende houdingen moeten vloeiend achter elkaar uitgevoerd worden om een strakke serie te vormen.

Door deze aandachtspunten en de stappen van de ashtanga yoga te volgen, kun jij ultieme rust en vrede bereiken op een leuke, uitdagende manier.

Slotwoord

Ik heb je met dit artikel voldoende te geïnformeerd te hebben over ashtanga yoga. Twijfel je nog of deze yogavorm wat voor jou is, of heb je nog specifieke vragen omtrent dit onderwerp? Laat dan even een reactie achter onder dit artikel!

Laat het ook even weten als je al ervaringen hebt met Ashtanga yoga, zodat je anderen hiermee kunt helpen.

Meer lezen over yoga? Op Vrolijk Yoga lees je informatieve blogs over alle soorten yoga.

Neem ook eens een kijkje in een van de volgende artikelen:

Categorieën: Yoga

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.