Bikram Yoga: is het wat voor jou?

Gepubliceerd door Redactie op

bikram-yoga

Bikram Yoga is één van de vele yoga vormen. Het valt soms niet mee om alle soorten uit elkaar te houden en de meest geschikte yoga soort uit te zoeken.

Wij helpen je graag goed op weg, door het vandaag uitvoerig te gaan hebben over Bikram Yoga. Is dit de ideale yoga vorm voor jou? Lees snel verder en kom erachter!

Bikram Yoga, wat is dat nu precies?

Yoga heeft de afgelopen tien jaar een flinke opmars in Nederland gemaakt. Iedereen heeft wel eens een yogalesje mee geprobeerd.

Binnen de yoga heb je echter veel verschillende soorten die je kunt beoefenen. Eén van deze yoga soorten is Bikram yoga.

Bikram yoga onderscheidt zich door de ruimte waarin deze gegeven wordt. Het gaat namelijk altijd om een verwarmde ruimte met een temperatuur van 36 tot 38 graden.

Deze vorm van yoga stroomt voor uit de Indiase traditionele Hatha yoga en is gecreëerd door yogi Bikram Choudhury.

yoga-in-warme-omgeving

Wanneer je Bikram yoga doet ligt de focus vooral op de ademhalingsoefeningen. Er zijn twee ademhalingsoefeningen die centraal staan.

Deze worden ook wel de Pranayama oefeningen genoemd. Naast de ademhalingsoefeningen zijn er 26 houdingen die worden aangenomen tijdens de Bikram yoga sessie.

Deze houdingen worden afwisselend aangenomen, zodat er een goede energie door je lichaam blijft stromen tijdens de yoga.

Wel is er een vaste volgorde van deze houdingen. Elke Asana, ook wel houding of pose, bereid je voor op de volgende Asana.

Deze 26 verschillende houdingen worden ook wel de Bikram asana’s genoemd.

Bikram yoga is vrij intensief. Niet alleen zijn de asana’s en prayanama’s intensief, ook door de niet optimale luchtvochtigheid (gemiddeld 35%) en de verhitte ruimte.

Bikram Yoga is in India en Zuid-Oost Azië sinds eind jaren 70, begin jaren 80 een flinke hype. Deze hype is echter pas ongeveer 7 jaar geleden naar Nederland overgewaaid. Daarvoor was er in Nederland vooral aandacht voor de ‘reguliere vorm van yoga’.

Het verschil tussen Bikram yoga en andere vormen van hot yoga

Er zijn verschillende soorten hot yoga die je kunt beoefenen. Hot yoga is het moederschip waar onder verschillende soorten hot yoga vallen, zo ook de Bikram yoga.

Naast Bikram Yoga vallen ook de Hot Ying yoga, Hot Yang yoga en de Hot Vinyasa Yoga onder hot yoga.

hot-yoga-bikram


Wat het verschil is tussen al deze soorten hot yoga? Dat is dat Bikram yoga niet per se om de ontspanning gaat en een flink stuk intensiever is dan de overige hot Yoga’s.

Ook is de ruimte waarbij Bikram yoga wordt gegeven doorgaans een stuk warmer dan andere hot yoga zalen.

Bij Bikram yoga kan de temperatuur tot 40 graden Celsius oplopen en is het altijd minstens 36 graden Celsius, terwijl bij andere hot yoga’s de gemiddelde temperatuur van de ruimte waarbij de yoga wordt gegeven tussen de 25 graden Celsius en 40 graden Celsius ligt.

Bikram yoga: de voordelen voor je lichaam

In het algemeen is de reguliere vorm van yoga al ontzettend goed voor je lijf. Je traint je flexibiliteit en leert je spieren soepel te houden.

Deze voordelen worden alleen maar versterkt door de warme ruimte waarin je Bikram yoga uitvoert, de ademhalingsoefeningen en de aangenomen houdingen.

1. Je verbrand veel meer dan bij de reguliere vorm van yoga

De warme ruimte heeft een aantal voordelen waarbij de grootste is dat je minder spierpijn zult hebben. De verwarmde ruimte stimuleert je spieren, waardoor je de oefeningen beter kunt uitvoeren zonder er al te veel last van te hebben.

Daarnaast zal je meer calorieën verbranden. Door de warme temperatuur zal je meer zweten, dus ook nog eens meer vocht verliezen.

In vergelijking met yoga in een ruimte op kamertemperatuur kan je met Bikram Yoga tot drie keer zo veel verbranden dan bij een normale yoga sessie.

Het aantal calorieën dat je kunt verbranden tijdens één Bikram yogales ligt ergens tussen de 550 en 1200 calorieën. Dit is afhankelijk van je gewicht, je lichaamsvet en de intensiteit van de les.

2. Het is goed voor je huid

Tijdens Bikram yoga zal je heel veel zweten, dit kan niet anders. Zelfs zonder te bewegen zal je in een ruimte van 40 graden Celsius een zweetdruppeltje verliezen.

Moet je nagaan hoeveel dat zal zijn als je jezelf ook nog eens onderwerpt aan een intensieve work-out.

Doordat je zo veel zult zweten ga je ook veel afvalstoffen verliezen. Je moet het zo zien; de bovenste laag van je huid, ook wel de epidermale laag genoemd, wordt flink gereinigd.

De bacteriën worden weggespoeld en de poriën worden opgeschoond. Als je wekelijks een sessie Bikram yoga doet zal je op den duur zien dat dit een blijvend positief resultaat op je huid zal hebben.

3. Het is goed voor je hart

Bikram yoga is niet alleen goed voor het stimuleren van verbranding of voor het zorgen voor een betere conditie van je huid, ook is het een flinke verwennerij voor de conditie van je hart.

In de warme ruimte waarin je de Bikram yoga beoefent gaat je hart sneller kloppen. De logica hierachter is dat wanneer je een work-out in een warme ruimte doet je bloedvaten zich verwijden en hierdoor je hart sneller gaat kloppen.

Je hart krijgt ook een ‘work-out’ en zal net als jou mee trainen tijdens de yoga sessie. De hartslagen worden verdubbeld en je kunt tot 120 slagen per minuut meten.

Door een snellere hartslag wordt je hart uitgedaagd meer zuurstof en voedingsstoffen te reguleren naar elke cel in je lichaam. Doordat je hart ook aan het werk gezet wordt zal op den duur de conditie van je hart zich verbeteren.

Je moet het zo zien; wanneer je zelf met yoga begint en het nog niet zo goed kunt moet je er ook even in komen. Hoe meer je oefent hoe beter het je afgaat.

Oefening baart kunst. Dit is ook zo met je hart. Hoe meer er een structuur komt in de Bikram yogalessen die je volgt, hoe vaker je het doet, hoe beter dit uiteindelijk voor je hart zal zijn.

5. Het is goed voor je flexibiliteit

Bikram yoga is dé vorm van yoga die jou het meest verbetering zal aanbieden op het gebied van flexibiliteit.

Doordat je de oefeningen in een warme ruimte uitvoert zullen je spieren beter meewerken om al deze oefeningen uit te kunnen voeren.

Hierdoor worden je spieren sterker en een stuk flexibeler. In een warme ruimte kun je eenmaal beter rekken en strekken en dit zal je ook merken.

Een groot verschil in een voor en na kun je meestal na 8 tot 12 weken al meten.

Waar moet je op letten als je Bikram Yoga wilt doen?

Nu je een idee hebt van de voordelen van Bikram yoga kan het zijn dat je graag wilt beginnen.

Maar hoe kun je nou het beste beginnen en waar moet je op letten? Hieronder vind je de belangrijkste aandachtspunten:

1. Kies de juiste yogi uit

Er zijn veel verschillende plaatsen waar je in Nederland Bikram yoga kunt volgen. Laat jezelf daarom goed informeren.

Voor het geven van Bikram yoga dient de yoga leraar in het bezit te zijn van een diploma. Niet iedereen mag zomaar Bikram yoga geven.

Juist ook doordat dit in een verhitte ruimte is en er verschillende gezondheidszaken bij komen kijken dient dit gedaan te worden van iemand die niet alleen yogales kan geven, maar hier ook specifiek op getraind is.

Kijk ook wat je zelf prettig vindt. Sommige yoga studio’s hebben waaiers of een airco, om de ruimte lichtelijk af te koelen indien nodig.

2. Vergeet niet te eten voordat je naar de les gaat

Je hoeft geen zware maaltijd op, maar eet wel íets. Doordat je veel vocht verliest en zeer intensief bezig bent moet je wel de kracht hebben om de les vol te kunnen houden.

Eet daarom op voorhand bijvoorbeeld wat fruit met soya yoghurt, een crueslibar of een avocado toast met ei.

Drink op voorhand ook wat water of warme thee en vergeet ook niet tijdens en na de Bikram voldoende te drinken.

Drink warme dranken op voorhand en drink koele drankjes na afloop. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een lekkere vers gemaakte ijsthee. 🙂

Zoek je grens op maar ga deze niet over

yoga-bikram

Bikram yoga is een hele intense vorm van yoga. Vooral als je nog niet zo ervaren bent kan dit flink lastig zijn. Dit is niet erg.

Iedereen moet ergens beginnen. Wees niet te streng voor jezelf en geef je over aan de Bikram. Doe mee zover je kunt.

Lukt iets nog niet direct? Geen zorgen. Dit is heel normaal.

Waarschijnlijk moet je lichaam gewoon even wennen. Laat je dus niet uit het veld slaan!

Ook wanneer je het te warm vindt is het aan te raden niet direct de ruimte uit te lopen. Probeer de oefeningen minder intensief mee te doen en probeer op die manier wel aan de temperatuur te wennen.

Bouw het op, zoals we eerder hebben gezegd; oefening baart kunst.

Merk je dat bepaalde oefeningen echt niet gaan, sla ze dan over. Blijf je lichaam rustig door bewegen en doe vervolgens weer mee bij een oefening die wel lukt. Vergeet ook niet dit na afloop aan te geven bij de yoga instructeur en vraag om tips.

Slotwoord

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel een goed beeld hebt kunnen schetsen van Bikram yoga en hebt kunnen besluiten of dit wat is voor jou.

Ben je nog niet overtuigd, of heb je nog vragen over Bikram yoga? Laat dan even een reactie achter onder dit artikel en ik zal je vraag zo goed mogelijk beantwoorden!

Wil je meer weten over yoga? Op onze website kun je allerlei informatie vinden over verschillende yoga soorten.

Neem bijvoorbeeld eens een kijkje in één van de onderstaande artikelen:

Categorieën: Yoga

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.