Yang yoga: wat is het & wat kun je verwachten?

Gepubliceerd door Redactie op

yang-yoga

Benieuwd naar wat yang yoga precies inhoudt en wat hier allemaal bij komt kijken?

Dan ben je op deze pagina op het goede adres! We bespreken in dit artikel namelijk uitvoerig wat yang yoga is en welke vormen we hiervan kennen. Lees dus snel verder!

Het begrip yang yoga

Ongetwijfeld ken je de begrippen Yin en Yang, welke ook zijn geïnfiltreerd in yoga en waar vele vormen (als niet alle) op zijn gebaseerd.

Yang yoga wordt niet vaak gebruikt bij yoga, maar is een overkoepelende term voor vele zeer bekende vormen van yoga. Denk hierbij aan ashtanga yoga, power yoga en vinyasa flow yoga.

Tijdens yang yoga wordt er gewerkt aan de kracht en het uithoudingsvermogen en het vergroten van deze eigenschappen.

Yang yoga oefeningen, ook wel asana’s genoemd, hebben dan ook te maken met de kracht van je spieren.

Wat houdt yang yoga precies in, wat is het verschil met yin yoga en welke verschillende vormen zijn er? Daarover lees je hieronder meer

Wat houdt yang yoga precies in?

Zoals gezegd, richt yang yoga zich op het versterken van de spieren en daarmee het vergroten van kracht en uithoudingsvermogen.

Door deze vorm van yoga kom je steviger in je schoenen te staan en zeker als je het op een regelmatige basis te beoefend.

Tijdens yang yoga lessen wordt vlot door de houdingen gegaan, maar er zijn ook momenten waarbij je jezelf uitdaagt en langer een houding aanneemt. Dit is bijvoorbeeld van toepassing bij een plankhouding.

Tijdens yang yoga span je je spieren goed aan en het wordt dan ook wel de mannelijke tegenhanger genoemd van yin yoga.

Houdingen worden niet heel lang aangehouden, maar zorgen voor het stromen van energie en een gevoel van warmte in je lichaam.

Op welke manier verschilt yin van yang yoga?

Hieronder lees je op wat voor manier deze yogavorm precies verschilt van de tegenhanger; yin yoga.

Wat is yin yoga?

yin-yoga

We weten nu wat yang yoga inhoudt, maar hoe zit het met zijn tegenhanger, yin?

Uiteraard staan hier hele andere principes centraal en yin yoga is op zichzelf al een yogavorm.

Bij de yin yoga draait het om loslaten, overgave en volledige ontspanning.

De houdingen worden minstens drie tot vijf minuten aangehouden, maar je kunt ook nog langer in deze houdingen blijven, naarmate je op een hoger niveau komt.

Door gebruik te maken van de zwaartekracht kun je je bindweefsel oprekken en diep in je lichaam effecten creëren.

Door dit bindweefsel goed op te rekken, ontstaat er ruimte in je lichaam. Daarnaast worden gewrichten soepel gehouden en kan energie weer goed stromen door de meridianen van je lichaam.

Dit zijn de energiebanen van het lichaam en zijn gekoppeld aan de organen. Een meridiaan krijgt de naam van het orgaan waaraan het is gekoppeld.

Yin yoga is gebouwd op vrouwelijke en zachte energie. Deze vorm van yoga is vooral interessant om spanning en stress te verminderen.

De verschillen tussen yin en yang

De houdingen van yang yoga zijn ontworpen voor het versterken van bovenliggende spieren, terwijl yin yoga gericht is op het verkrijgen van een diepere ontspanning in langere houdingen.

Dit betekent dat yin yoga de spieren juist losmaakt, waar yang yoga juist meer kracht wil creëren in deze spieren.

Er is tevens een verschil tussen de uitdagingen van beide yogavormen. Yin yoga is de zoektocht naar het vinden van rust, door lang in een houding te blijven en yang yoga is de uitdaging van het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen.

Yin kan niet bestaan zonder yang en het is daarom ook belangrijk om een balans tussen beide vormen te vinden.

Luister naar je eigen lichaam en aan welke kant jij behoefte hebt. Soms heb je kracht nodig om nieuwe uitdagingen aan te gaan en soms heb je juist rust nodig van alle uitdagingen die al spelen in je leven.

Welke soorten yang yoga komen (veel) voor?

Yang yoga is een overkoepelende yogasoort die diverse actieve, dynamische yogavormen omvat.

Een aantal van deze yang yogavormen zullen hieronder worden besproken:

1. Ashtanga yoga

ashtanga-yoga

Deze eerste vorm van yang yoga is gebaseerd op acht disciplines, ook wel het Achtvoudige pad van Patanjali. De ashtanga yoga richt zich op de volgende disciplines:

  • Ademhaling
  • Asana’s (houdingen)
  • Concentratie
  • Deugdzaamheid
  • Meditatie
  • Reinheid (van zowel lichaam als geest)
  • Zintuiglijke controle
  • Overgave en geluk; dit is het uiteindelijke doel

Ashtanga yoga is een gevarieerde yogavorm, waarbij dynamiek en intensiteit sterk variëren per oefening en les.

Het kan bijvoorbeeld een mooi vervolg zijn op de hatha yoga, ook wel bekend als de standaard yoga.

2. Bikram yoga

Bikram yoga wordt gegeven in een ruimte die is opgewarmd tussen de 38 tot 40 graden Celcius.

Deze hoge temperatuur stimuleert onze bloedsomloop en vergroot tevens de mogelijkheden van ons lichaam.

Bikram yoga zorgt ervoor dat je snel soepeler kan worden en blessures kunt voorkomen of verhelpen.

Tijdens een bikram yogales vraag je veel van je lichaam en je zult ook flink zweten. Vaak hebben mensen ook moeite met ademhalen in de hitte, maar dit zorgt juist voor een extra uitdaging.

3. Iyengar yoga

De derde vorm van yang yoga is iyengar yoga, wat zich onderscheidt van andere vormen door de precieze uitwerking van de asana’s.

Alle houdingen van het lichaam worden behandeld en doorgrondig onderzocht. Bij iyengar yoga zijn staande houdingen het belangrijkste, waarbij de armen en benen worden versterkt.

Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan de souplesse van het lichaam en de gewrichten. Tijdens een les van iyengar yoga wordt veel gewerkt met hulpmiddelen om het lichaam ondersteuning te bieden. Denk hierbij aan blokken, dekens, riemen en stoelen.

Het is een dynamische yogavorm en wordt in een chronologische volgorde opgebouwd. Daarnaast werk je aan het langer volhouden van de losse houdingen.

4. Power yoga

Power yoga legt de nadruk op het fysieke gedeelte dat yoga te bieden heeft, zoals zijn naam wellicht al voorspelt.

De oefeningen van deze vorm van yang yoga worden dan ook in een hoog tempo behandeld.

Hierdoor kun je werken aan je conditie, flexibiliteit en kracht, waarnaast je ook nog eens calorieën aan het verbranden bent.

Aan het mentale gedeelte van yoga wordt vrijwel geen aandacht besteed. Dit is ook een reden dat power yoga veel wordt gegeven bij sportverenigingen en in sportscholen.

5. Vinyasa (flow) yoga

vinyasa-yoga

De laatste yang yogavorm die wordt besproken, is de vinyasa flow yoga. Dit is een onderdeel van de ashtanga yoga en richt zich meer op de ademhaling.

Deze ademhaling kan gebruikt worden om diverse houdingen beter uit te voeren. Viyasa flow yoga is erg dynamisch en houdingen worden in een serie achter elkaar uitgevoerd.

De overgangen tussen de asana’s worden vinyasa’s genoemd, vandaar zijn naam.

Welke vorm van yang yoga ga jij beoefenen?

Ik hoop dat ik je op basis van dit artikel goed op weg heb geholpen en dat jij al enig idee hebt kunnen krijgen welke vorm van yang yoga het beste bij jou past.

Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat dit dan gerust even weten, door een reactie achter te laten onder dit artikel!

Meer lezen over yoga? Neem dan eens een kijkje op VrolijkYoga.nl voor nog veel meer informatie over yoga!

Categorieën: Yoga

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.