Yoga nidra voor het slapen gaan: Werkt dat?

Gepubliceerd door Redactie op

yoga-nidra-voor-het-slapen

Yoga nidra voor het slapen gaan, hoe effectief is dat eigenlijk? Draagt dit bij aan een betere kwaliteit slaap, of heeft het nauwelijks effect?

Op deze vragen vind je in dit artikel een passend antwoord! Is yoga nidra echt dé oplossing tegen slapeloze nachten?

Een betere nachtrust met yoga nidra?

Na een intensieve dag van hard werken, kunnen we niet wachten tot het warme onthaal van ons bed om in een zachte, diepe slaap te vallen. En het liefst pas acht tot tien uur later wakker te worden.

Echter, dit loopt niet altijd even soepel, aangezien we in bed vaak nog aan veel zaken denken en allerlei (ongewilde) gedachten opduiken.

Deze gedachten worden veelal veroorzaakt door spanning en stress uit ons dagelijks leven.

yoga-nidra-slaap

Deze gedachten zijn prima, maar toch willen we graag snel slapen, aangezien een slechte nachtrust een grote invloed heeft op ons alledaagse functioneren.

Het lichaam moet tijdens de nacht goed kunnen herstellen om energie te geven voor een nieuwe intensieve dag.

Het is daarom geen gek idee om aan slaap meditatie te doen, en dan in het speciaal yoga nidra voor het slapen gaan.

Wat houdt deze vorm van meditatie precies in en hoe kun jij aan yoga nidra voor het slapen gaan doen?

Wat houdt yoga nidra voor het slapen gaan in?

Gedachten kunnen in de avond opdoemen in je hoofd en ervoor zorgen dat je nachtrust wordt verstoord, door tijd kwijt te raken aan staren naar het plafond.

Het is belangrijk controle te krijgen over deze gedachten om tijdens de nacht de benodigde rust te kunnen creëren.

Dit doe je door goed naar je lichaam te luisteren, waar slaap meditatie, ook wel yoga nidra genoemd, op gebaseerd is.

Dit betekent niet dat je jezelf voor het slapen een lange tijd in allerlei houdingen moet vouwen, maar deze vorm van yoga is gebouwd op het zoeken naar innerlijke rust.

Slaap meditatie houdt adrenaline en cortisol, ook wel aangeduid als stresshormonen, zo veel mogelijk weg.

Daarentegen bevordert het juist de aanmaak van het hormoon melatonine, waardoor we een slaperig gevoel ervaren.

Oorsprong en essentie van yoga nidra

Yoga nidra heeft yoga slaap als letterlijke betekenis en het is rond het jaar 1950 ontwikkeld door de oprichter van de Bihar School of Yoga, gevestigd in India.

Deze oprichter, Swami Satyananda Saraswati, ontdekte het stadium tussen wakker zijn en slapen, waarbij je in geen van beide stadia verkeert, maar in een tussen medium bent.

slaap-meditatie-yoga

Bij het bereiken van deze staat, gaat de spanning uit je lichaam en hoofd weg en rust moet hiervoor in de plaats komen.

Anders dan andere vormen van yoga, doe je yoga nidra voor het slapen gaan in de vorm van helemaal stil liggen.

Je maakt dus geen zittende of staande houdingen, maar je probeert zonder een enkele beweging te blijven liggen.

Deze houding heet de savasana, wat eveneens de typische eindhouding is van veel yogalessen.

Een stem leidt je gedurende een yoga nidra sessie door de fases van de oefening, waarbij je enkel hoeft te ontspannen.

Zelf yoga nidra voor het slapen gaan doen

Yoga nidra voor het slapen gaan, is dus een bewezen methode voor het verbeteren van je nachtrust en het vinden van ultieme ontspanning,om tijdens het slapen helemaal op te kunnen laden voor een nieuwe dag vol activiteiten.

Nu kun je uiteraard bij een yoga docent yoga nidra volgen, maar zelf kun je ook al yoga nidra voor het slapen gaan doen.

Wat heb je nodig?

Allereerst worden de oefeningen liggend uitgevoerd, waarbij je geen voorkennis nodig hebt van yoga poses.

Ook heb je geen speciale mat nodig en kun je yoga nidra gewoon uitvoeren op de vloer, een kleedje of in je bed.

Dit laatste biedt ook een voordeel, aangezien je vanuit de yoga nidra gelijk in slaap kunt vallen in je bed.

In principe heb je niets nodig, maar er zijn een aantal zaken die van pas kunnen komen voor het optimaal uitvoeren van yoga nidra voor het slapen gaan.

Zo zijn er oogkussens ontwikkeld, welke vaak zijn voorzien van een lavendel geur.

Door de geur en de druk van de oogkussens op je ogen, worden deze letterlijk “zwaarder” en kun je makkelijker in slaap vallen.

Tevens is het fijn voor een amateur in de yoga nidra wereld om een boek aan te schaffen, waarbij je helemaal door het proces meegenomen wordt.

Na dit een aantal keer gelezen te hebben, begrijp je het principe en kun je lekker zelf aan de slag gaan.

Yoga nidra fases

Als je zelf aan de slag gaat met yoga nidra voor het slapen gaan, zijn er een aantal fases die je zult doorlopen.

Het lichaam volgt hierbij een pad, waarbij elke fase aan zijn eigen betekenis verbonden is.

Yoga nidra bestaat in totaal uit acht achtereenvolgende stappen:

  • Het ontspannen van je lichaam en zintuigen.
  • Je intentie, ook wel Sankalpa genoemd, bepalen.
  • Je lichaam scannen met je volledige aandacht en concentratie.
  • Het volgen van je in- en uitademing.
  • Het ervaren van je emoties en sensaties.
  • Je laten meenemen in een verbeelding of visualisatie.
  • Het herhalen van je intentie.
  • Terugkomen in het hier en nu.

Na het voltooien van de laatste stap van de yoga nidra ben je klaar voor een ontspannen, diepe slaap om je lichaam en geest op te kunnen laden.

Welke voordelen brengt yoga nidra voor het slapen gaan?

Yoga nidra voor het slapen gaan, kent vele voordelen waarvan jij kunt profiteren:

1. Betere nachtrust

Uiteraard is een belangrijk voordeel van yoga nidra dat je een betere nachtrust zult ervaren.

Een slechte nachtrust kan het gevolg zijn van veel stress en door yoga nidra wordt het lichaam gekalmeerd en ontspannen, waardoor het minder moeite zal kosten om in slaap te komen.

yoga-voor-slapen

Spanningen zijn dus al verwerkt en deze hoeven je ’s nachts niet meer bezig te houden.

Één uur yoga nidra staat bovendien gelijk aan 4 uur slaap!

2. Meer energie

Door het hebben van een betere nachtrust kun je ook meer energie creëren voor het uitvoeren van de dagelijkse bezigheden.

Deze energie uit zich niet alleen in meer productiviteit, maar ook in meer geluk.

3. Meer ontspanning

Jezelf ontspannen klinkt makkelijker dan het is en stress verdwijnt natuurlijk niet door even op de bank of op bed te gaan liggen.

Stress wordt door yoga nidra bij de bron aangepakt en bestreden, zodat jij spanning echt kan loslaten en kan genieten van ieder moment van de dag.

4. Ontwikkelen van je innerlijke wens

Je intentie, oftewel Sankalpa, is een terugkerend onderdeel binnen de yoga nidra.

Dit is een positieve gedachte en is meestal een korte zin over een doel in jouw leven.

Dit doel kan een wens zijn op de korte termijn, maar ook op de lange termijn.

Wanneer je jouw persoonlijke Sankalpa ontworpen hebt, moet je hieraan vasthouden en het wordt aan het begin van de oefening drie keer herhaald. Ook na afloop herhaal je jouw ”lijfspreuk” nog drie keer.

Een goede Sankalpa kun je maken aan de hand van een verandering in de toekomst.

Het moeteenvoudig en kort zijn. Maak bijvoorbeeld een zin zoals “ik geniet van mijn leven”, “ik ben trots op mezelf” of “ik laat een verloren geliefde los”.

Beginnen met yoga nidra?

Wil je jouw nachtrust effectief verbeteren? Dan is het een goed idee om van start te gaan met yoga nidra. Maar waar begin je nou eigenlijk?

In de online yoga nidra cursus kun jij vandaag nog beginnen! Klik op de knop hieronder voor meer informatie:





Misschien ook interessant:

Categorieën: Yoga

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.